Nordic Walking

Nordic Walking

Het nieuwe wandelen

Nordic Walking is overgewaaid uit finland.

Nordic Walking is afgeleid van langlaufen en als bewegingsvorm een mengsel van sportief wandelen en langlaufen. Vandaar de spottende opmerking van menig toeschouwer  Heeft u uw ski s verloren  Wie deze opmerking liever niet hoort kan beter niet aan Nordic Walking beginnen.

 

Bewegen op je eigen niveau

Nordic walking is geschikt voor iedereen.  Of je nu oud of jong en of  je nu een goede conditie hebt of niet. De wandelaar bij Nordic Walking maakt gebruik van poles.  Dat zijn wandelstokken die je helpen om een hoge snelheid te bereiken zonder dat het een grote inspanning vergt.

 

Effectieve conditie training

Voor wie zijn conditie op peil wil brengen.Nordic Walking voelt niet zwaarder aan dan sportief wandelen, maar is wel veel beter voor je uithoudingsvermogen.Je hartslag ligt tijdens Nordic walking namelijk hoger dan wanneer je gewoon sportief wandelt,en je energieverbruik stijgt ten opzichte van sportief wandelen. De bewegelijkheid en de coördinatie worden getraind.

 

Bijna alle spieren in gebruik

Lopen met stokken is niet alleen goed voor je conditie,maar ook voor je spieren. De stokken zorgen er voor dat je de spieren in je billen,buik,rug,schouders en armen intensief gebruikt. Nordic Walking maakt ook de rugspieren sterker en houdt de wervelkolom soepeler. Dat maakt de sport zeer geschikt voor mensen met rugklachten Neem altijd wel eerst contact op met je huisarts. Het prettige van lopen met stokken is dat ze goede steun en stabiliteit geven en 30 % minder belasting ontstaat op spieren en de knieën en enkels.

 

Bij Nordic Walking blijft genoeg tijd en adem over voor een gezellig praatje met uw mede wandelaars.