Als gevolg van de coronapandemie zijn veel Nederlanders (weer) begonnen met hardlopen: individueel of in kleine groepjes. Verder komen Sint en kerst eraan: de tijd van de cadeautjes!

In dat kader is het een goede keus om uitgerekend nú een nieuwe editie uit te brengen van het boek ‘Eet als een atleet’. Dat boek (2017) was oorspronkelijk bedoeld voor alle soorten sportmensen/atleten. Nu is er een uitgave, die specifiek gericht is op de hardlopers. De titel is niet verrassend: ‘Eet als een atleet – Hardloopeditie’.

Ook nu is ons lid Vera Wisse een van de twee auteurs. Vera heeft in Middelburg een praktijk in diëtiek en sportdiëtetiek. Voorts is ze buiten Zeeland docente in haar vak, op hogeschoolniveau. Haar medeauteur is weer Titia van der Stelt (voedingswetenschapper en sportdiëtist, onder meer in dienst van de voetbalclub FC Twente).


Direct toepasbaar

Deze Hardloopeditie van ‘Eet als een atleet’ leert de hardloper, hoe hij/zij een gezond en voedzaam eetpatroon creëert rondom trainingen en wedstrijden. In vijf direct toepasbare stappen ontdek je hoe je een snellere tijd kunt realiseren of langere afstand kunt hardlopen aan de hand van praktische informatie over voeding: wat ga je wanneer eten, hoe herstel je goed en wat zijn voorbeelden van gezonde én lekkere recepten? De hardlooptips zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en geven een beeld van wat wél en níét goed is voor het lichaam van een hardloper.

Vera en Titia gaan ook in op hardloopgerelateerde klachten, zoals maag- en darmklachten. Ook trends als een vegetarisch of veganistisch eetpatroon, komen ter sprake. Daardoor kun je te weten komen, hoe je als beginnend of ervaren hardloper voldoende energie, eiwitten, koolhydraten en vocht binnenkrijgt en binnenhoudt. Immers, het kleinste detail kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen.


Praktische stappen

Het boek is overzichtelijk en afwisselend ingedeeld. De auteurs vertellen in vijf praktische stappen, hoe hardlopers met afgestemde voeding hun persoonlijke prestaties kunnen verbeteren. Ze voeren ook vijf hardlopers op (van verschillende leeftijden, lengte en gewicht), die de lezers meenemen in hún leven, sport en diëten. Interessant om te lezen, hoe anderen het doen!

De schrijfsters claimen dat hun Hardloopeditie ‘uniek’ is. Ze voeren daarvoor aan: “Jarenlange kennis en ervaring over hardlopen en voeding zijn nu gebundeld in één complete handleiding, die je kunt raadplegen als je een getrainde marathonloper bent, maar ook als je net begint en graag 3 km wil lopen. Afhankelijk van ieders doelstelling, trainingsfrequentie en trainingsintensiteit geven we praktische voedingsadviezen”.


Recepten
 

Het boek telt genoeg recepten, afgestemd op de behoefte(n) van de hardlopers. Ze hebben allemaal gemeen, dat groenten en andere plantaardige producten er in ruime mate in voorkomen, en dat rood of bewerkt vlees wordt gemeden. Ook de sportdrankjes komen aan de orde.

Al met al is het een interessant boek om door te bladeren, maar vooral om te krijgen!

(Gegevens: ‘Eet als een atleet – Hardloopeditie’, 128 pagina’s, is voor 18,99 euro online te bestellen via de site van uitgever www.iamafoodie.com. Ook verkrijgbaar via www.bol.com).

  

 boekvera1 2020

FOTO: De cover van het boek van Vera en Titia.

 

 boekvera2 2020

FOTO: Een van de recepten in het boek heeft betrekking op deze havermout-ontbijttaart.

 

Share this post