lopen_donker_2023.jpg

Ook nu de dagen weer wat langer worden, is het van essentieel belang om in het donker goed zichtbaar te blijven.

Uit onderzoek van de AtletiekUnie is gebleken, dat veel mensen graag hardlopen als de zon onder is. Het is rustiger en je hebt de straat helemaal voor jezelf.

In het meest recente AV’56-trainersoverleg is dat onderwerp aan de orde geweest. Trainers en bestuur roepen de leden op tot uiterste waakzaamheid.

De oproep geldt natuurlijk vooral voor leden die in de avonduren in hun eentje (of in een klein groepje) de straat op gaan voor een looptraining. Ze geldt ook voor de groepen die buiten de baan trainen. Regulier op donderdagavond, maar bij weersomstandigheden dat de baan niet beschikbaar is, ook tijdens andere trainingen. Zorg dat je altijd iets bij je hebt om jezelf zichtbaar te maken.

Een aantal adviezen voor de solitaire lopers:

** Gebruik het voetpad of fietspad.

** Kies voor een bekende weg, die goed verlicht is: als je onverhoopt onwel wordt, word je vrij snel gevonden.

** Het is belangrijk dat je goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers. Je zichtbaarheid in het donker vergroot je in ieder geval door het dragen van reflecterende kleding, eventueel aangevuld met verlichting. Verlichting kan onderweg uitvallen. Felle kledingkleuren hebben de voorkeur.

** Draag twee (led)lampjes, bijvoorbeeld op je arm, hoofd, borst of rug. Kies een rood lampje aan de achterkant en een wit lampje aan de voorkant. Zo maak je duidelijk, waar en welke kant je op rent.

** Zie af van muziek. Oortjes of een koptelefoon maken omringende geluiden vaak onhoorbaar.

** Loop in het donker bij voorkeur met een maatje. (Dit veiligheidsadvies geldt vooral voor dames). Als je tóch alleen gaat, laat dan iemand weten, waar en hoelang je gaat lopen. Neem eventueel ook je mobiel mee, zodat je  -in noodgevallen-  kunt bellen.

Share this post